Hjemmesiden bruger cookies. De er ufarlige og bruges til bl.a. anonym trafikmåling. Ved at bruge vores hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies OK

Espresso
  • Om landsforeningen
  • Presse
  • Høringssvar
  • Meddelelser
  • Links
  • Vejl. salærtakster pr. 01.01.2022
  • Afgørelser
  • GDPR
  • Medlemstilbud
  • CCBE Guide

Sagsnr. 2011-731-0008. Høring over udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Udvidet anvendelse af betingede domme med vilkår om samfundstjeneste m.v.).

25. november 2011

Ministeriet har med mail af 27. oktober 2011 fremsendt ovennævnte høring og anmodet Landsforeningen af Forsvarsadvokater om en udtalelse, der skal foreligge senest den 25. november 2011.

Materialet har været forelagt Landsforeningens bestyrelse, der bemærker, at selve forslaget efter sin ordlyd alene indebærer, at man forlænger antallet af timer, der kan afvikles i en samfundstjenestedom fra 240 til 300. Der er imidlertid i motiverne indlagt nogle ret udførlige anvisninger med hensyn til den fremtidige anvendelse af samfundstjeneste, ligesom andre spørgsmål bliver behandlet, jfr. nedenfor.

Bestyrelsen bemærker indledningsvist, at den selvfølgelig ikke kan have noget imod, at samfundstjenestedomme får en videre anvendelse. Det er dog spørgsmålet, om det er hensigtsmæssigt, at man forlænger det maksimale antal af timer. Da man oprindeligt indførte samfundstjeneste, var man opmærksom på, at antallet af timer ikke måtte være for højt, idet der var en større risiko for vilkårsovertrædelse, jo højere timetallet blev sat. Problemet ses ikke omtalt i bemærkningerne til lovforslaget.

Anledningen til lovforslaget synes primært at være at lette kapacitetspresset på fængslerne. Det er i bemærkningerne side 2 anført, at presset bl.a. skyldes politiets og anklagemyndighedens succes med at få et stort antal bande- og rockermedlemmer idømt fængselsstraf.

Det er kun en del af forklaringen. Presset på fængslerne skyldes primært, at man gennem de seneste år har skærpet strafudmålingen på en række områder, således at også mere almindelige personer bliver idømt fængselsstraffe, hvor man ikke tidligere straffede med frihedsstraf i førstegangstilfælde, f. eks. udlændinge, der overtræder indrejseforbud, almindelige personer, der uden tilknytning til bandemiljøet findes i besiddelse af knive eller skydevåben, samt forhøjelse af straffe for en række straffelovsovertrædelser, ofte uden fornødne undersøgelser og under politiske forhandlinger om helt andre emner, og derfor typisk båret af mere hovsa-prægede overvejelser, der bl.a. viser sig ved, at man kommer igen med yderligere ændringer og skærpelser vedr. de samme områder.

Foreningen har ved flere lejligheder efterlyst, at man søger at skabe en sammenhængende kriminalpolitik og benytter sig af Straffelovrådets ekspertise i forbindelse med ændringer indenfor området. Foreningen har også gjort opmærksom på, at der er tale om lappeløsninger, når man fremsætter forslag, der alene er båret af ønsket om at skaffe flere fængselspladser i stedet for at skabe en sammenhæng mellem kapacitet og strafniveau.

Foreningen noterer sig bl.a. fra bemærkningerne, at man har konstateret, at anvendelsen af betingede domme med vilkår om samfundstjeneste indenfor "varsomhedsområdet" varierer geografisk. Foreningen kan tiltræde Rigsadvokatens anbefaling om tiltag til at sikre større ensartethed. En mulig løsning ville være, hvis Kriminalforsorgen genoptog arbejdet med at udsende oversigter over domme til samfundstjeneste, som var et værdifuldt redskab, da man skulle indarbejde samfundstjenestedomme blandt sanktionerne.

Selv om det tilsyneladende ikke har noget med den foreslåede ændring af samfundstjenestedommene at gøre, behandler man under pkt. 4.3.1 reglerne om prøveløsladelse af udlændinge, igen for at lette kapacitetspresset på Kriminalforsorgens institutioner. Justitsministeriet foreslår, at der, når der bliver tale om udvisning, kan ske prøveløsladelse, når halvdelen, dog mindst 2 måneder er udstået, også når det er i modstrid med udlændingens eget ønske.

Foreningen har som udgangspunkt ikke indvendinger mod, at der indføres lempeligere prøveløsladelsesregler for udlændinge, der skal udvises. Det er dog et problem, at en fortsat frihedsberøvelse, efter at der formelt er sket prøveløsladelse, ikke regnes med i afsoningstiden, hvis der senere udmåles en fællesstraf med den allerede afsonede dom.

På bestyrelsens vegne
Elsebeth Rasmussen

Tilbage

Sagsnr. 2011-731-0008. Høring over udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Udvidet anvendelse af betingede domme med vilkår om samfundstjeneste m.v.). /Default.aspx?ID=1052&newsid=14678&Action=1¤tPage=8&M=NewsV2&PID=5790

Kontakt os

Sekretariat:

Advokat Peter Trudsø

Farvergade 27 D, 1. 

1463 København K

Tlf. 28 13 64 95

Pt@strafferetsadvokaten.dk

 

 

 

Log ind

Log ind

Hjælp: Glemt adgangskode?