Hjemmesiden bruger cookies. De er ufarlige og bruges til bl.a. anonym trafikmåling. Ved at bruge vores hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies OK

  • Log ind
Espresso
  • Om landsforeningen
  • Presse
  • Høringssvar
  • Links
  • Vejl. salærtakster pr. 01.01.2021

Sagsnr. 2005-3002/21-00006. Forslag til Rådets rammeafgørelse om be­kæm­pel­se af organiseret kriminalitet (KOM (2005) 6 endelig).

26. april 2005

Justitsministeriet
Det Internationale Kontor

Østergade 16
13. april 2005


Vedr.: Sagsnr. 2005-3002/21-00006. Forslag til Rådets rammeafgørelse om be­kæm­pel­se af organiseret kriminalitet (KOM (2005) 6 endelig).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Justitsministeriet har med skrivelse af 15. marts 2005 anmodet om en udtalelse vedrørende ovennævnte med høringsfrist den 14. april d.å. Justitsministeriet har ikke som lovet fremsendt et grundnotat om forslaget.

Materialet har været forelagt bestyrelsen, der bemærker, at definitionen af, hvad der udgør en kriminel organisation, er så bred, at ganske mange aktiviteter, som man ikke normalt ville forbinde med begrebet, falder ind under definitionen. Efterhånden har mange bestemmelser i straffeloven strafferammer på mindst 4 år. Tre unge, der i gentagelsestilfælde begår brugstyveri med hensyn til biler, jfr. § 293 a, vil således falde ind under definitionen på organiseret kriminalitet, under forudsætning af, at de samme personer tidligere har stjålet biler sammen. Definitionen er så slap, at man kan spørge, om der er noget særligt grænseoverskridende i den beskrevne kriminalitet, og om det derfor er et anliggende, som det er nødvendigt for EU at regulere.

Indførelse af en særlig straf for at lede en kriminel organisation eller deltage heri vil stride mod vore nugældende regler om forsæt, hvor man ikke kan straffes for en forbrydelse svarende til den engelske "conspiracy". Vi forudsætter i dansk strafferet, at man ikke uspecifikt kan straffes for at være med til et eller andet, der er meget bredt formuleret, men at ens forsæt skal kunne formuleres som forsæt til en bestemt forbrydelse, eventuelt i form af medvirken. Den danske medvirkenslære er fuldt tilstrækkelig til at ramme deltagelse i kriminelle aktiviteter.

Strafferammerne for deltagelse i de pågældende aktiviteter på henholdsvis 5 år for deltagerne og 10 år for lederne er betænkelige, henset til den vage formulering af gerningsindholdet.

Mulighederne for strafnedsættelse, hvis man samarbejder med myndighederne, er formentlig mere vidtgående end de nugældende bestemmelser i straffelovens § 82, nr. 8-11 - i alle tilfælde kræves frivillighed ikke. Det er ikke altid, at man får de mest sandfærdige forklaringer ved at true sigtede med eksorbitante straffe, medmindre de fortæller, hvad myndighederne gerne vil høre om andre sigtede. Denne del af forslaget er formentlig primært inspireret af amerikansk ret. Det burde, før man fremsætter et sådant forslag, nærmere undersøges, hvilke fordele og ulemper, der er ved denne form for plea-bargaining.

Bestyrelsen kan således ikke anbefale de ovenfor nævnte elementer af forslaget.

På bestyrelsens vegne
Elsebeth Rasmussen

Tilbage

Sagsnr. 2005-3002/21-00006. Forslag til Rådets rammeafgørelse om be­kæm­pel­se af organiseret kriminalitet (KOM (2005) 6 endelig). /Default.aspx?ID=1052&newsid=5323&Action=1¤tPage=16&M=NewsV2&PID=5790

Kontakt os

Sekretariat:

Advokat Peter Trudsø

Farvergade 27 D, 1. 

1463 København K

Tlf. 28 13 64 95

Pt@strafferetsadvokaten.dk

 

 

 

Log ind

Log ind

Hjælp: Glemt adgangskode?