Hjemmesiden bruger cookies. De er ufarlige og bruges til bl.a. anonym trafikmåling. Ved at bruge vores hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies OK

Espresso
  • Om landsforeningen
  • Presse
  • Høringssvar
  • Meddelelser
  • Links
  • Vejl. salærtakster pr. 01.01.2022
  • Afgørelser
  • GDPR
  • Medlemstilbud
  • CCBE Guide

Høring over forslag til lov om ændring af straffeloven og våbenloven (Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af skydevåben m.v. og ændring af forbuddet mod transport af våben m.v. mellem visse andre lande end Danmark)

16. januar 2017

Justitsministeriet har 16.12.16 sendt ovennævnte lovforslag i høring.

 

Lovforslaget har til formål at gennemføre den forhøjelse af minimumsstraffen fra 1 års fængsel til 2 års fængsel for ulovlig våbenbesiddelse mv. under særligt skærpende omstændigheder, som blev aftalt i forbindelse med finansloven for 2017, og som er indeholdt i regeringsgrundlaget. Det forudsættes i den forbindelse, at strafniveauet for sådanne overtrædelser forhøjes med omkring 1 års fængsel i forhold til den straf, der hidtil har været fastsat af domstolene. Samtidig foreslås strafferammen hævet fra 6 års fængsel til 8 års fængsel med henblik på at sikre, at der fortsat vil være et væsentligt råderum for strafudmålingen i forhold til særligt grove overtrædelser af straffelovens § 192 a, stk. 1. 

 

I lovforslagets specielle bemærkninger til § 1 (side 17-20) er det nærmere angivet, hvilke strafpositioner som domstolene kan tage ”udgangspunkt i”.

 

I den anledning skal Landsforeningen af Forsvarsadvokater udtale følgende:

 

Minimumsstraf medvirker til at forskyde balancen mellem den lovgivende og den dømmende magt, hvilket er et helt principielt problem.

 

Fastsættelse af straf bør altid bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde afhængig af samtlige omstændigheder i en sag, og at et givet strafniveau konkret vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. de almindelige regler i straffelovens kapitel 10 om straffens fastsættelse.

 

Landsforeningen kan således henholde sig til den kritik, som landsforeningen flere gange tidligere har anført, når lovgiver ønsker at fastsætte minimumsstraf og lave meget præcise anvisninger i forarbejder på strafpositioner.

 

Betænkelighederne bliver ikke mindre, når der lægges op til en så markant forhøjelse af strafniveauet, som det er tilfældet her.

 

Dertil kommer, at seneste strafskærpelse er sket for ikke så længe siden. Ved L 2014 733 blev der indført et stk. 3 i § 192 a, hvorefter det ved fastsættelse af straffen for ulovlig besiddelse af skydevåben efter § 192 a, stk. 1, nr. 1, skal indgå som en skærpende omstændighed, at skydevåbnet besiddes på offentligt tilgængeligt sted. Hvis der samtidig besiddes ammunition, der kan affyres med skydevåbnet, skal dette indgå som en yderligere skærpende omstændighed ved straffastsættelsen.

 

Med venlig hilsen

 

Kristian Mølgaard

Tilbage

Høring over forslag til lov om ændring af straffeloven og våbenloven (Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af skydevåben m.v. og ændring af forbuddet mod transport af våben m.v. mellem visse andre lande end Danmark) /Default.aspx?ID=1052&newsid=17207&Action=1¤tPage=4&M=NewsV2&PID=5790

Kontakt os

Sekretariat:

Advokat Peter Trudsø

Farvergade 27 D, 1. 

1463 København K

Tlf. 28 13 64 95

Pt@strafferetsadvokaten.dk

 

 

 

Log ind

Log ind

Hjælp: Glemt adgangskode?